Deukeut ka Bedug


 

 Ku DHIPA GALUH PURBA


“Jang, geus bedug Lohor?”

ENYA, moal poho. Harita, waktu masih kĂ©nĂ©h cicing di lembur (kira taun 1980-an), mindeng pisan bapa kuring (alm) tumanya kawas kitu. Pangpangna mah upama waktu geus nyedek ka wanci tengah poĂ©. Malah lain baĂ© bedug Lohor, anu sok ditanyakeunna tĂ©h. Kaasup bedug Asar, bedug Magrib, bedug Isa, jeung bedug Subuh. Tangtu wĂ© bapa kuring tĂ©h rĂ©k ngalaksanakeun ibadah solat pardu; hayang mastikeun waktuna geus manjing atawa acan. Bapa tĂ©h tara nanyakeun “Geus adan lohor?” Lumrah pisan, sabab harita mah can pati usum pangeras, da puguh tacan aya listrik tĂ©a.

Iwal ti di buruan Masjid atawa Tajug, asa can kungsi aya bedug anu “nangkring” di tempat sĂ©jĂ©n. Sebut baĂ© bedug tĂ©h (di lembur kuring) kacida raket patula-patalina jeung Masjid. Malah Mama Haji sok ambekeun naker; upama aya barudak anu ngoprĂ©k bedug lain wayah, lain mangsa. Nya minangka nu rada samemena ngoprĂ©k bedug tĂ©h, taya lian dina mangsana Bulan puasa; ngadulag. Ti sarĂ©ngsĂ©na solat subuh nepi ka wanci tengah poĂ© ogĂ©, tara kungsi aya nu nyaram. Kari daĂ©kna jeung kari kuatna wungkul, sing rĂ©k nepi ka utah-uger ogĂ©. Malah dina maleman takbir mah, bedug tĂ©h aya kalana sok diangkut kana mobil bak; ngadulag bari ngurilingan lembur.

Teu karasa; Bedug, dina harti kecap barang, geus jadi salah sahiji bagĂ©an tina kalengkepan masjid. Ditilik tina kagunaanna, Ă©cĂ©s pisan keur ngabĂ©jaan urang lembur mun yĂ©n geus manjing waktuna solat. Husus di lembur kuring; unggal bedug lohor, nakolna sok didulugdugkeun. Sarua jeung bedug asar –husus—dina poĂ© Jumaah. Sajabana ti Ă©ta mah, nakolna ukur dua kali, ditambah sakali, diselangan heula ku kentrong (nakol kohkol).

Ka béhdieunakeun, sanggeus rada gaul jeung dunya kasenian, kakara apal mun yén bedug téh lain baé aya di Masjid. Basa lalajo pintonan kasenian rampak bedug, apan bedug téh maké jeung naék kana panggung sagala. Komo anu matak barieukeun mah, upama geus nyaksian festival bedug atawa paradeu bedug. Sora bedug téh, upama diracik cara nabeuhna mah, enyaan henteu éléh ku alat musik séjénna. Pon kitu deui upama nengetan sababaraha kelompok musik, anu ngagunakeun unsur sora bedug, karasa pisan ceuli téh nikmatna. Tapi da keukeuh, grup musik anu ngagunakeun unsur bedug, sasarina anu mibanda nuansa Islam.

Nyaritakeun perkara bedug, bet jadi ras inget ka Masjid Agung anu perenahna di Kelurahan Yudanegara, Kacamatan Cihideung, KabupatĂ©n Tasikmalaya. Di dinya pisan aya hiji bedug anu (sebut baĂ©) pangbadagna sa-alam dunya. Keur anu resep kana bedug mah, kawasna moal bireuk deui ka Ă©ta bedug. SamĂ©mĂ©h diperenahkeun di Masjid Agung Tasikmalaya, Ă©ta bedug diiderkeun heula ka 56 kota di Pulo Jawa (kurang leuwih nyorang jarak 3.104 KM). RĂ©k henteu calangap kumaha, da puguh Ă©ta bedug tĂ©h  diameter ogĂ© nepi ka 2,05 M, panjangna 4 M, luhurna 2 M, kalayan beuratna ku ijiran mah kawasna aya bahan leuwih ti saton. Hanjakal teu kaburu nyobaan mangku harita tĂ©h, da rada rurusuhan. Éta Bedug minangka sumbangan ti PT. HM Sampoerna anu ngahaja dijieun ku Trimanto alias Mpu Triwigono (70 taun), ahli gamelan ti Yogyakarta. Bahan bakuna ogĂ© kawilang hade, tina kulit munding jeung kai bingkerey demak (kai anu weweg). Sakumaha anu kungsi diwartakeun ku HU Pikiran Rakyat (17 NovĂ©mber 2002), ieu bedug tĂ©h meunang pangajĂ©n ti Museum Rekor Indonesia (MURI), kalayan dicatet dina Guiness Book of Record minangka bedug pangbadagna jeung pangpanjangna sa-dunya. Atuh puguh kagunaanana ogĂ© lain baĂ© pikeun ngabĂ©jaan waktu solat atawa buka puasa. Ieu bedug kareueus urang Tasik tĂ©h jadi salah sahiji tujuan wisata. Loba anu ngahajakeun unggah ka Masjid Agung Tasik pikeun ningali sacara langsung bedug ‘ahĂ©ng’ tĂ©a; anu dipoto bareng artis…aĂ©h bareng bedug, anu hayang  nyoba-nyoba nabeuh, tug nepi ka anu ngamangfaatkeun pikeun dijieun lokasi shoting.

Kilang kitu, bedug di Masjid Agung Tasikmalaya, henteu kasebut bedug ‘ahĂ©ng’ anu munggaran. Sabab sawatara taun katukang, di Masjid Purwerojo ogĂ© geus ngajenglĂ©ng hiji bedug anu diamĂ©terna 1,94 M, kalayan panjang 2,92 M.  Upama bedug di Tasik bahanna ngagunakeun kulit munding, bedug anu dingaranan Bedug Agung Kiai Pendowo atawa Kiai Bagelen mah, dijieunna ngagunakeun bahan kulit BantĂ©ng. Tapi ku lantaran aya karusakan (Maklum umurna geus heubeul), dina taun 1993 kulit bagĂ©an tukangna diganti ku kulit sapi. Nurutkeun sajarahna, Ă©ta bedug tĂ©h dijieun dumasar kana parĂ©ntah Adipati Cakronagoro, anu harita jeneng Bupati Purworejo (1831). Awahing ku beuratna, pikeun ngangkut bedug ti Purwodadi (tempat nyieunna) ka Purworejo, nepi ka mĂ©akeun waktu aya kana 2 minggu. Anggangna kurang leuwih 9 KM. Meujeuhna, da jaman harita mah can aya alat transportasi anu canggih siga jaman kiwari.

Sajabana di Tasik jeung di Purworejo, anu bisa dikatĂ©gorikeun wanda bedugna badag tĂ©h, aya deui di Masjid Attaqwa, anu perenahna di Desa Kalierang, Wonosobo. Éta bedug tĂ©h panjangna 2 M, kalayan diameter-na 1,71 M. Atuh di lembur kuring ogĂ©, lamun dihijikeun mah, kawasna bakal leuwih badag. Mindeng pisan nyieun bedug anyar tĂ©h. Pangpangna mah da sok ruksak, upama maleman takbir. Da Ă©ta apan sok diangkut tĂ©a, dibawa ngurilingan lembur bari ngadulag. Ari anu ngadulag, teu saeutik anu sok sasangkleng nabeuhna. Saperti basa malem takbir taun kamari, bedug tĂ©h totos ku Si Buruy. Puguh baĂ© sirahna didegungkeun. Tapi dasar budak jauh ka bedug, dicarĂ©kan tĂ©h kalah nĂ©mbalan, bari rada muncereng, ”Enya da sirah uing tĂ©h bedug…”

Dina basa Sunda, aya hiji babasan anu unina; Jauh ka bedug (hartina; dusun meledug). Atuh lamun kitu mah, sangkan henteu jadi jalma dusun, nya kudu ‘deukeut’ ka bedug. Beuki Ă©cĂ©s baĂ© mun yĂ©n bedug tĂ©h mibanda ajĂ©n anu luhung, boh ditilik tina interpretasi urang Sunda, pon kitu deui agama Islam. Aya prosĂ©s transformasi budaya anu saluyu (baca; sajalan). Pang kitu tĂ©h, da nurutkeun anu kapaluruh ti guru ngaji kuring, bedug mah asalna lain tina tradisi Islam, tapi bisa ditarima di kalangan Islam di IndonĂ©sia. Kilang kitu, aya ogĂ© umat Islam anu terang-terangan ngalarang ngagunakeun bedug, kalayan alesan; bidah. Saperti pamadegan Kiai Fakih ti pasantrĂ©n Mas Kumambang Gresik. Puguh baĂ© kudu pabĂ©ntar paham jeung umat Islam anu ngarojong sangkan ‘deukeut ka bedug’. Sebut baĂ© Kiai Hasyim Ashari ti PasantrĂ©n Tebu Ireng Jombang (akina Gusdur).  Nurutkeun sababaraha sumber anu kapaluruh, ieu dua tokoh tĂ©h mindeng debat madungdengkeun perkara bedug. Malah nepi ka duaanana dipundut ku Nu Kagungan ogĂ©, padungdengan perkara bedug teu kungsi rĂ©ngsĂ©.

BĂ©da pamadegan dina nyawang hiji perkara, kacida dimeunangkeunna dina agama Islam. Malah sabenerna Islam leuwih dĂ©mokratis sanajan dibandingkeun jeung partĂ©y-partĂ©y  anu make lĂ©bel dĂ©mokrasi ogĂ©. Buktina Kiai Fakih jeung Kiai Hasim, teu kungsi kabĂ©jakeun pasĂ©a alatan pabĂ©ntar paham ngeunaan bedug. Tali silaturahmi teu kungsi pegat, ku ayana Ă©ta perkara. Akur wĂ©h, da puguh duanana ogĂ© Kiai linuhung nu apal jeung ngarti sarta narima kana ayana bĂ©da paham di antara manusa. Nu matak kagugu, hĂ©meng jeung tajub; upama aya iber Kiai Hasyim bakal nganjang ka PasantrĂ©n Mas Kumambang, Kiai Fakih marĂ©ntah ka para santri-na sangkan nĂ©angan atawa nginjeum heula bedug pikeun ditunda di masjid-na saheulaanan. Pon kitu deui sabalikna, upama Kiai Fakih nganjang ka PasantrĂ©n Tebu Ireng, Kiai Hasyim ogĂ© marĂ©ntah ka para santri-na sangkan nyumputkeun heula bedug saheulaanan. Silih ajĂ©nan, silih hargaan kana bĂ©da pamadegan. Henteu maksakeun kahayang jeung pamadegan sorangan. Jajauheun nepi ka pasĂ©a –komo—galungan kawas para inohong jaman ayeuna mah anu siga jarauh ka bedug. Ku lantaran kitu, aya hadena upama bedug tĂ©h lain baĂ© disayagikeun di Masjid-Masjid. Geus waktuna nunda bedug di Kantor Walikota, Kantor Bupati, Kantor Gubenrnur, Gedong DPR, MPR, tug nepi ka di Istana PrĂ©sidĂ©n. Sugan atuh ari ‘deukeut’ ka bedug mah, moal jarauh ka bedug.***

Dimuat dina Majalah Manglé, Taun 2002

0/Post a Comment/Comments

Previous Post Next Post