Juru Tembang kawentar, ti Kenca: Rina Usman, Euis Komariah, Neneng Dinar, Rosyanti |
Catetan DHIPA GALUH PURBA
TI mimiti diajar nyarita, budak geus dilatih nyanyi. Sakurang-kurangna lagu
”Balonku Ada Lima” mah sasarina kungsi ngahaleuangkeun. Hanjakal lagu dina basa
Sunda geus arang diajarkeun ka barudak nu kakara diajar nyarita. Padahal Mang
Koko nyanggi sawatara lagu anu kalintang loyog pikeun barudak. Mang Koko, maéstro
kawih Sunda geus bisa nyawang pentingna barudak diwanohkeun kana kawih Sunda ti
leuleutik. Matak harita Mang Koko ngadegkeun Taman Bincarung jeung Taman
Cangkurileung, kalayan bisa ngakar tug nepi ka tepis wiring.
Haleuang diwewegan ku musik atawa karawitan, ngalahirkeun karya seni nu ti
mangsa ka mangsa teu weléh dipikaresep ku balaréa. Malah teu bisa disingkahan
deui, musik geus jadi bagéan tina kabutuhan sabagéan loba manusa. Dina
télévisi, komo dina radio, musik téh kalintang dominan. Hartina, réa nu
sapopoéna geus kacanduan ku lagu. Ku kituna, wajar lamun sihir musik ogé
pangaruhna luar biasa. Aya nu igel-igelan, jujumpalikan, sakurang-kurangna milu
hahaleuangan mangsa keur ngadéngékeun lagu anu dipirig musik. Saeutikna urang
bisa wawanohan jeung basa-basa di alam dunya ngaliwatan lagu. Malah teu saeutik
di antarana anu bisa paséh ngagunakeun hiji basa ku alatan mindeng ngalenyepan
basa anu digunakeun dina hiji lagu.
Basa Sunda ogé kacida éndahna diracik jadi galindeng nu dipirig karawitan. Dina jaman kiwari, teu saeutik lagu-lagu pop
Sunda anu dipikalandep ku balaréa. Contona lagu-lagu karya Nano. S., Doel
Sumbang, Uko Héndarto, jsté, anu dihaleuangkeun ku biduan saperti Rika Rafika,
Ina Hamid Tria, Wina, jsté. Tangtu baé pangaruhna ogé kaitung gedé dina
kalumangsungan basa Sunda di masarakat. Lagu pop Sunda ogé henteu éléh géngsi
jeung henteu éléh genahna jeung lagu-lagu anu ngagunakeun basa séjén.
Kawih Sunda jeung tembang Sunda Cianjuran ogé sabenerna masih kénéh réa nu
mikahéman. Di sawatara télévisi lokal jeung radio anu aya di tatar Jawa Barat,
kawih Sunda masih bisa diandelkeun keur ngaraéh kaum dangu. Malah lain baé
golongan kaum sepuh, da para nonoman ogé henteu saeutik anu mikahéman kawih
Sunda. Komo deui lamun dibarung ku leuwih rempegna média anu ngawanohkeunana.
Sabab aya ogé di antarana anu henteu resep téh lantaran tacan mikawanoh. Ana
geus wanoh mah, manahoréng geuning tuluy “bogoh”.
Kawih Sunda jeung Tembang Sunda Cianjuran tangtu henteu idéntik jeung
kalangenan kaum sepuh, da réa di kalangan rumaja anu mikaresep. Sangkan leuwih
dipikaresep deui, tangtu anu
ngahaleuangna ogé perelu dieuyeuban ku juru kawih jeung juru tembang ti kalangan
kaum rumaja, paling henteu ti barudak ngora. Upama anu ngawih téh para nonoman
saperti Ani Sukmawati, Rosyanti, Néng Dini, jsté, tangtuna ogé bisa ngahudang
rasa cinta para nonoman séjénna. Ku kituna, acara-acara pagelaran kawih jeung
tembang Sunda Cianjuran perelu diundakeun kuantitasna, sarta leuwih reumbeuy
deui kalangan rumaja. Lamun kitu carana, moal aya generasi anu peunggas dina
mikacinta kawih Sunda, sabab ngabuka kalayan lébar kasempetan ka kaum rumaja
pikeun ngumbar kréativitas dina widang kawih.
Bras kana téma laguna. Asa moal éléh ku téma lagu-lagu nu ngagunakeun basa
séjén. Puguh deui ari kawih Sunda jeung Tembang Sunda Cianjuran mah rata-rata
ngandung kadar sastra linuhung. Ti baheula ogé, Mang Koko geus ngagelar
musikalisasi puisi. Sabab, réa kawih Mang Koko anu disanggi tina sajak karya
para sastrawan. Contona kawih anu diangkat tina sajak karya RAF diantarana “Bulan Dagoan”, “Pangungsi balik”, “Leungiteun”,
“Hamdan”, jsté. Kawih anu rumpakana diangkat tina sajak Wahyu Wibisana
diantarana “Samoja”, “Carita Peuting Tadi”, “Kembang Tanjung Panineungan”, “Angin
Priangan”, jsté. Kaasup nyanggi sajak Dédy Windyagiri diantarana “Girimis Kasorénakeun”,
“Kembang Impian”, “Tina Jandéla”, jsté.
Kumaha ari téma lagu pop Sunda? Sanajan
aya diantarana anu cawokah, tapi teu saeutik rumpaka lagu nu nyosok jero,
nyastra, tur ngandung rupaning pituah geusan lenyepaneun. Ku kituna, rumpaka nu nyastra téh lain baé dina
tembang Sunda atawa kawih, da geuning kapanggih ogé dina sawatara lagu-lagu pop
Sunda. Contona lagu “Dadali Manting” (dinyanyikeun ku Darso), “Ka Angin”
(Dinyanyikeun ku Détty Kurnia), “Layung Galunggung” (dinyanyikeun ku Rika
Rafika), “Baluweng” (dinyanyikeun ku Oon Bawani), “Bonganna” (dinyanyikeun ku
Détty Kurnia), jeung sajabana. Upama dilenyepan, éta rumpaka henteu dapon jadi.
Aya nu bisa dicukcruk deui di satukangeun rumpakana.
Lagu-lagu Pop Sunda réligi ogé kaitung réa tur dipikalandep ku balaréa.
Contona lagu “Dina Amparan Sajadah” (Cipt. Doel Sumbang), “Jang” (Cipt. Oon
Bawani), jeung sajabana. Lagu-lagu pop Sunda réligi (Islam) tetep karasa hawa
réligina sanajan henteu ngagunakeun diksi Arab. Leuwih nandeskeun deui yén basa
Sunda kacida ampuhna pikeun syiar Islam. Boh dina lagu, pon kitu deui dina
mimbar, basa Sunda minangka basa rasa nu gampil nyerep kana dadasar kolbu.
Upama mikaresep lagu Sunda, otomatis bakal wawanohan jeung basa Sunda. Ka dituna dipiharep mikacinta,
ngamumulé, miara, tur ngamekarkeun basa Sunda dina kahirupan sapopoé. Basa mémang
lain pikeun dipadungdengkeun, tapi geusan dipaké komunikasi malahmandar di
antara manusa sangkan papada surti.***
Komentar